Hogyan vezessünk hóban?

Tél van, nem árt tehát átismételni a téli autózással kapcsolatos tudnivalókat.

Ha az autód ablakai havasak, jegesek, akkor azt indulás előtt le kell takarítanod. A lámpákat, irányjelzőket szintén meg kell pucolnod, de ezzel még mindig nem vagyunk készen. Az autó teljes egészéről is le kell seperned a havat. A tetőn hagyott hóréteg ugyanis felolvad, egy fékezéskor pedig lezúdulhat elénk az összes, ezzel pillanatokig megakadályozva a kilátást. Az sem szerencsés, ha menet közben a mögöttünk haladóra fújja a menetszél a kocsi tetején lévő havat. Takarítás közben érdemes beindítanod az autót, a fűtést, továbbá – ha van – a hátsó szélvédő fűtőszálát bekapcsolnod, így belül sem képződik pára, a belülről melegedő ablakok pedig segítik a kívülről történő tisztítást. Egy-egy behavazott autó letakarítása akár 20 percbe is beletelhet.

A vezetés öröme hóban

Havas, esetleg jeges úton könnyen kipörögnek a kerekek, más szóval: ha a meghajtott kerekek valamelyikén csökken a tapadási súrlódás, a kerekek lediferálnak. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman felengedve indulj el, vagy próbálkozz egyesben, de hajszálanként nyomva le a gázpedált, a kuplungot pedig csúsztasd (ez viszont nem egészséges a kuplung számára, viszont évente néhány alkalommal nem is okozhat tartós problémát).

A gumik állapota

Már az első lehulló falevelekkel megjelennek a téli gumi fontosságát kiemelő hirdetések és beszélgetések a tévében-rádióban, de arról kevés szó esik, hogy téli gumi és téli gumi között is óriási különbségek lehetnek. Érdemes drágábbat és jobbat választani, nem kell elhinni a hűdenagyon jólinformált ismerősöknek, hogy a legolcsóbb is jó. A legolcsóbb téligumi még a nyári száraz aszfalton sem tapad eléggé, nem még a hóban…

Persze az út és a gumi aktuális viszonya sem mellékes. Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik. Ahogy a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kiderítheted, hogy mennyire tapad az út.

Lakott területen, foltokban havas, vagy latyakos úton alapszabály, hogy “csak semmi hirtelenkedés!” Olyan finoman vezess, mintha tojásokon kellene átgurulnod! Ne rángasd a kormányt, ne akarj driftelni, ne satuzz, és a padlógázt is felejtsd el hetekre ilyenkor! Folyamatos haladáskor a lehető legmagasabb fokozatba váltsd fel a sebességet, de lassításkor válts vissza, hogy a motorfék is segítse a megállást! Ne bízz a fékben maradéktalanul, akkor sem, ha ABS-ed van!

Autópályán a hóban

Autópályán, ha a havazás miatt feltorlódik a forgalom, libasorban vonatozás helyett kicsit a sáv szélét megközelítve javíthatod a kilátást az előtted haladó autóhoz viszonyítva. Ez mindig hasznos, de különösen igaz, ha még a havazás is rontja a látási viszonyokat.
Autópályán sokan elhiszik, hogy 100-zal menni havas úton biztonságos és normális, hiszen a többiek is ennyivel húznak el. Sajnos sokszor csak a fékezés, gázelvétel miatt elkönnyülő farú autó megpördülésekor derül ki, hogy sok volt a tempó. Inkább hajts lassabban, de érj célba!
Nehéz tehergépjárművek kerekei nagy mennyiségű havat gyűjtenek össze télen. Ezek a jeges tömbök előbb-utóbb leesnek a járműről. Jobb, ha kellő követési távolságot hagysz, így van időd reagálni. Veszélyes rámenni a jégtömbökre, de csúszós úton még veszélyesebb, ha a kormányt rángatva hirtelen próbálod kikerülni az akadályt. Hagyj megfelelő távolságot és akkor nem muszáj szögletes mozdulattal átrántani az autót a szomszéd sávba, ha leesik egy hóakadály.

Még néhány szempont hóban vezetéshez

A friss hó valamivel jobban tapad, mint a keményre járt. Próbáld felismerni a jeges foltokat, csíkokat, mert ezeken rosszabbul tapad a gumiabroncs.
Száraz úton a modern autók rengeteg vezetési hibát elviselnek, amit havas aszfalton csúnyán megbosszulhatnak. Ne fékezz bele a kanyarba a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön. A forduló előtt fékezve vedd fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjutsz a kanyaron! Ha a kanyarban határozottan lassítasz, akkor könnyen meg is pördülhetsz.
Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés hatványozottan veszélyes. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót.
Hosszú útra ne induljunk el üres tankkal, ugyanis ha a hóban rekedünk egy lakatlan területen, akkor az autó fűtéséhez elengedhetetlen az üzemanyag.

Ne feledd azt sem, hogy vannak országok, ahol a hólánc is kötelező kelléke az autónak, és használnod is kell, amennyiben esik a hó. A hólánc felrakását érdemes gyakorolni még akár nyáron!