A világ egyik fele értékesít, a másik fele vásárol. Ellentétes az érdekük, mert az egyikük minél drágábban akar eladni, a másik meg minél olcsóbban vásárolni. Valahol mégis találkoznak az igényeik és megtörténik a biznisz.
Hja, ha ez ilyen egyszerű lenne!
Végső sorban az lenne, ha egyetlen piac volna, és ott találkoznának értékesítők és vásárlók. Akkor gyorsan egymásra találnának és már csak az egyezkedésnek kellene megtörténnie. Ami hol gyorsan, hol több menetben történik meg, de az is előfordul, hogy végül az érdekek mégsem találkoznak. Ha azonban az egyezkedés megindul, akkor megvan a kapcsolat és mindkét félnek lehetősége van az érvelésre.
De hogy érvel annak egy értékesítő, akit még csak nem is ismer? Akiről semmit nem tud, nem tudja hol él, mivel foglalkozik, mi a fontos számára, mire van szüksége és hol találja. Hogyan értékesítsen?
Nos, az értékesítés legelső – és sokszor legnehezebb – feladata megtalálni azt a csatornát, melyen keresztül eléri a vásárlóit. Régen a piacon a kofák elkiabálták magukat, mozogtak a vásárlók között és előbb-utóbb rátaláltak azokra, akiket érdekelt az árujuk. Ráadásul a piacon eleve azok voltak ott, akik vásárolni szándékoztak.
Ma az internet világában a kiabáló kofák szerepét a reklámokkal igyekszenek betölteni. Ez azonban egyre nehezebb, mert ma a vásárlók érzékszervei úgy zárulnak be automatikusan a reklámokkal túlzsúfolt környezettől, mint a vidra fülei, mikor a szárazföldről a vízbe megy. Hol és hogyan lehet megtalálni ma a vevőket? Rengeteg eszköz áll rendelkezésre: a legkülönfélébb újsághirdetések, közösségi oldalak, tévé, rádió hirdetés, bannerek, szórólapok, rendezvények, internetes hirdetések, stb.
Tegyük fel, hogy a piacon a kofához odalép egy érdeklődő. Ő hogyan értékesít? Mi történik?
- 1. Kialakul a személyes Az értékesítő kofának lehetősége van dicsérni az áruját, elmondani a jó tulajdonságait.
- 2. A vásárlónak lehetősége van azonnal feltenni a kérdéseit, és azokra azonnal választ is kap.
- 3. A személyes kapcsolat okán a vevő eldöntheti, hogy bízik-e a kofában. Ha igen, az üzlet nagyobb eséllyel jön létre.
- 4. Az áralku során olyan áron cserélhet gazdát a termék, melyen mindkét félnek megéri. A kofának is!
- 5. A kofának lehetősége van az árait rugalmasan változtatni akár azonnali tapasztalata alapján is. Azonnal látja a szezon indulását és érzi a végét is, amihez igazodni tud.
- 6. A fizetés és az áru átvétele azonnal megtörténik. A vásárló nem cidrizik, hogy ugyan megkapja-e az árut, az értékesítő-kofa pedig nem izgul, hogy nem jut a pénzéhez.
Ha a piaci példát összevetjük a mai modern értékesítési formákkal, különösen az internetes értékesítéssel, azt láthatjuk, hogy az igények ugyanazok, ám az eszközök nagyon eltérőek:
- 1. A vásárlónak és az értékesítőnek valahogy találkoznia kell. Ez az információs társadalmunkban külön szervezést és anyagi erőforrást igényel. Sok pénzzel nyilván könnyebb és gyorsabb megtalálni azt a csatornát, ami végül eléri azokat az embereket, akiket legalább érdekel az értékesítő portékája. Ha kevés a pénz, valamelyest kreativitással pótolható.
- 2. A személyes kapcsolat bizalmat alakít ki, ami az üzletelés alapja. Ennek a bizalomnak a kialakítása személyes kapcsolat nélkül nehezebb, és nagy figyelmet igényel. Külön figyelmet kell fordítani arra, hogy megismerjék az értékesítőt, a gondolatait, a személyiségét. Akkor is, ha cégről van szó.
- 3. A termék megismertetése az interneten nem túl bonyolult, de ki kell építeni a kérdezés lehetőségét is, hogy a vásárló feltehesse azokat a kérdéseit, melyekre nem kapott választ. A vevőnek sokkal nagyobb a választási lehetősége, hiszen rövid idő alatt sok „kofa” áruját hasonlíthatja össze. Így aztán az értékesítőnek olyan felületeket kell kialakítania, melyek kellően meggyőzőek. Erre már nemcsak szóbeli, hanem képi, sőt videó lehetőségei is vannak.
- 4. Nagyon sokszor az ár a döntő. Az értékesítőnek itt is lehetősége van az árak alakítására, ám nem tudja meg azonnal, ha a vevő csak az ár miatt nem vásárol. Erre külön mérési folyamatokat kell igénybe vennie.
- 5. Fizetési és szállítási feltételek. Ebben aztán a kofának sokkal egyszerűbb dolga volt! Egyazon időben történt meg az áru átvétele és kifizetése. Manapság, ha ezt a módszert akarjuk alkalmazni, akkor ez plusz költségbe kerül és befolyásolja az árat. Ha olcsóbban akarjuk megoldani és nem utánvéttel, akkor nagy szükség van a bizalomra. Ha ezt még az elején sikerült megszerezni, akkor ezen a ponton is könnyebb túllendülni és megtartani a vásárlót.
Hogyan értékesítsünk? Egy jó értékesítőnek az a dolga, hogy hatékony szerepet vállaljon abban, hogy a világ értékesítő és vásárló fele mindkettőjük megelégedésére kössék meg ügyleteiket.
Kiszerveznéd a szövegeid írását? A RitArt Referenciák kategóriába sorolt cikkek minőségéhez és tartalmához hasonló cikkek megírását vállaljuk kreatív szövegírói szolgáltatásunk keretében.
Szövegírás – RitArt Academy