Írtam már sokszor a húsvétról, de ideje, hogy megint megemlékezzek róla. Annál is inkább, mivel a görögök legnagyobb ünnepe ez, ezt mind tudjuk, akik már több ideje itt élünk. Ezt az ünnepet nagyon komolyan kell venni és alaposan fel kell rá készülni.
Hogy is szoktak/szoktunk rákészülni?
A Húsvét előtti hetekben, úgy mint otthon is, nagytakarítás: kitakarítják a lakásokat, házakat, de úgy, hogy minden talpalatnyi helyet újból átfésülnek, szekrényeket, garázsokat, pincéket rendeznek, kicserélik a függönyöket, a kanapén a nehéz téli huzatokat, kipakolják a nyáron kint tárolandó virágokat, mindenre és mindenhova könnyű, nyári huzat kerül. Ekkor felszednek minden szőnyeget és vagy maguk mossák ki – ha van erre való helyük, vagy beadják a tisztítóba, ahol őszig tárolják is a szőnyeget.
Szőnyegmosásaim egyike
A hosszú nyelű kefe elmaradhatatlan szőnyegmosó kellék
A húsvéti előkészületek általában anyárra való felkészüléssel is egybeesnek, így ez nehéz időszak a háziasszonyok számára. Mivel májustól olyan melegek vannak, hogy az ember csak pilled, el kell kerülni a nagyobb horderejű munkákat később. A fent leírt munkákon kívül ekkor kell átcserélni a szekrények tartalmát is, eltenni a téli, vastagabb ruhákat és előszedni a nyárias dolgokat. Ilyenkor a legtöbb helyen, ahol kandalló is van a nappaliban, lemossák vagy lefestik a falakat, amik az egész téli kandallózástól hamarabb koszolódnak, mint más helyiségekben, ugyanakkor a kandalló köveit is alaposan le kell csutakolni szappanos vízzel. A Húsvét előtti utolsó héten illik a nagyon nagy munkákat már befejezve letudni és csak a konyha körüli munkákra összpontosítani, valamint misékre járni.
A Húsvét előtti Nagy Hét-nek nevezett 7 napos időszak majdnem minden napja olyan, hogy valamilyen hagyományt, szokást követnek a vallásos emberek, de a vidékiek is mind, attól függetlenül mennyire vallásosak vagy nem. A Nagy Hét mindig Virágvasárnappal ( Kiriaki ton Vájon) kezdődik. Görögül igaziból nem virág-, hanem babér-vasárnapnak nevezik, és erre a napra a templomokat babérágakkal díszítik, ezeket aztán a mise után szétosztják a hívők között. Vasárnaptól kezdve a 40 napos böjt, mely Húshagyó Hétfőn (vagy Tiszta Hétfő) veszi kezdetét, jóval szigorúbbá válik, ezzel is felkészítve testileg és lelkileg a hívőket az ünnepi lakoma befogadására. Ugyanakkor arra is hivatott, valamennyire Krisztus szenvedéseit átérezzék a hívők.
Nagy Csütörtök általában még munkanap és dolgos nap, hogy ne kelljen sok tennivalót hagyni Nagy Péntekre, ugyanis pénteken van az Epitáf körülhordozása (halotti ágy). A csütörtök, a tojásfestés napja valamint a kenyerek begyúrásának a napja.
Piroshagyma héjával festett tojásaim.
Régen ezen a napon az asszonyok piros ruhát, rongyot akasztottak ki az ablakba. Csütörtök éjszakáján nagyon sok helyen az asszonyok és lányok egész éjjelen át halotti „miroloj”-t, halotti imákat mondtak a templomban. A mi vidékünkön ezen az éjjelen díszítik fel az „Epitáf„-ot, vagyis a szimbolikus halotti ágyat. Ezt ugyan szomorúan, gyászolva kéne, mégis egy kellemes és előre várt időeltöltése az asszonyoknak, lányoknak, ami alatt sok mindent megbeszélnek. Egyik falu verseng ilyenkor a másikkal, hol díszítettek szebb epitáf-ot, melyeket roskadásig raknak virágokkal. Péntek este 8 körül indul az Epitáf a templomokból, amikor a Jézus halott testét szimbolizáló, rengeteg virággal díszített halotti ágyat körbehordozzák a falukban, városokban. Ez, vallási jelentőségétől eltekintve – ami egyeseknek fontos, másoknak nem – nagyon fontos ünnepi momentum. Ekkor mindenki új ruhába kiöltözve kivonul a térre, főutcákra és egymást figyelik, beszélgetnek, rég nem látott rokonok, barátok ilyenkor hazajönnek és a gyászhangulat ellenére ami kéne legyen, az ünnepi öröm árad mindenki arcáról.
Az epitáf végighordozásával szimbolikusan eltemetik Jézust.
Epitáf Limniben.
A nagy nyüzsiben elvesztettem az egyik fülbevalóm, ez az Epitáf erről maradt emlékezetes.
Nagyon sok helyen ezen a napon eljátsszák Júdás elégetését (pl. Hydra szigetén, de nálunk Limniben is). Szalmából, száraz füvekből egy embernagyságú bábut készítenek, mely Júdást szimbolizálja, majd ezt felkötik egy akasztófaszerűségre, melyet egy csónakban helyeznek el úgy, hogy a bábú a víz felett lógjon. Ezzel kieveznek a tengerre, majd az Epitáf lejárta után, meglocsolják benzinnel és felgyújtják. Ezzel szimbolizálják Júdás megbüntetését.
A szombat nagy nap, ekkor már a másnapi ünnepre készülnek. Ekkor felhúzzák a kecskét vagy bárányt a nyársra, ami nem kevés hozzáértést igénylő feladat, valamint hozzáfognak a kokoretszi, gardubákia és magiritsza elkészítéséhez.
A nyárson megsült hús mellett a belsőségből készített falatoknak van ekkor nagy szerepük az ünnepi asztalon.
A KOKORETSZI maga is nyárson készül, ezt is még szombaton elő kell készíteni a vasárnapi sütéshez. Kockákra felvágott és sóval, borssal, oreganóval ízesített máj, tüdő darabok egymás mellé, szorosan nyársra húzva, szorosan áttekerve tisztára mosott béllel. Ezt is a szabadban, tűz illetve szén fölött sütik meg.
Még szombat éjjel, a feltámadási ünnepség után eszik a mágiritszát és gardubákját. A szombat esti misére templomba mennek, miközben otthon a mágiritszáért felelős asszony készíti az ételt. Ezt mindig frissen fogyasztják a készítés után.
Egy nagyon szemet gyönyörködtető hagyomány Leonidio-ban a rengeteg léggömb felengedése szombat éjjel, a feltámadási ünnepségek befejeztével. Ezek különféle színekben pompáznak és olyanok mint sok-sok utazó csillag.
De a legszebb és leghíresebb Húsvéti ünnepségsorozat Korfu szigetén van. Erről írtam itt.
Jellegzetesek a gyerekek húsvéti gyertyái, az úgynevezett lámbádák, melyeket kötelezően a keresztszülők vásárolnak. Erről is írtam itt, valamint arról, hogyan épültek rá a kereszténység húsvéti ünnepsorozatai az ókori tavaszi ünnepségekre.Ugyanebben a cikkben írtam a tojás eredetérõl is.
Magiritsza-leves, kalács, az ovális tepsiben a gardubákia.
A receptek: Húsvéti belsőségleves (mageiritsa) Belsőségkorcsolyák (gardubakia)