Ki mondja meg, egy nő milyen szerepekben válik igazi HősNővé? Példakép lehet-e ma Turandot vagy Tosca? A józan ész azt mondja: nem.
Na, de mikor vagyunk normálisak?

Joó Zsuzsa cikke

Bevallom, bőgtem tegnap este.
Na, nem a fájdalomtól vagy az elkeseredésemben, sokkal inkább a meghatottságtól.
Mint Pavlov kutyájának a nyálképződés, nálam úgy indul el a sírás, ha meghallom Puccini Toscájának nagyáriáját a második felvonásból.
És egyáltalán – imádom Puccinit. Ha felcsendül az olasz zeneszerző zenéje, azonnal kiesik a kezemből minden, és átadom magam az érzéseimnek. (Ajánlom figyelmetekbe az életrajzát Bohémek és pillangók címmel.)
Talán tudjátok, Puccini életének és munkásságának központjában a nő állt. Egészen pontosan a szerelmes asszony, vagy ahogy az emancipált karrier tanácsadó mondaná: a kapcsolatfüggő nő.

Hogyan
spóroljunk havi 20ezer forintot


megszorítások
nélkül, ésszerűen?


Töltsd le az
ingyenes tanulmányunkat, és


spórolj
havonta minimum 20ezer forintot!


https://www.hosnok.hu/20ezer/

És azt is bevallom, hogy miközben évek óta nyelem a könnyeimet az Operában, vagy itthon zokogok a CD-ket hallgatva, az eszemmel tudom, hogy ezek a nőalakok nem az én példaképeim. Sőt! Józan ésszel kinevetem őket, és ha néha megfordul nálam tanácsadás vagy coaching alkalmával egy-egy Mimi, Manon Lescaut, Pillangókisasszony, Turandot, vagy kedvencem, Tosca, azonnal felismerem őket. Mert ők is egy-egy archetípust testesítenek meg, — mint a bennünk lakó istennők –, csak ők mindannyian a szerelem áldozatai, akik mindannyian elbuknak.

Önismeret? Önjogúság? A lélek és a test védelme? Ugyan, nem is értenék ezeket a szavakat! Milyen HősNők lennének ők ma? Azt hiszem, az élet dibdáb alakjai csak, akik semmire sem viszik az érvényesülés, az önállóság, a személyes fejlődés terén, hiszen mindent egy embernek és egy érzelemnek rendelnek alá.
Ugyanakkor ne feledjük, ezek a hősnők a XIX. század végének – a XX. század elejének nagyon fontos nőalakjai voltak Bovarynéval, Nórával, Anna Kareninával, Carmennel vagy Mucha nőalakjaival együtt.

Akiket híres férfi zeneszerzők, festők, írók alkottak. Sokat gondolkodtam már kamaszlány koromban is azon, vajon miért ezeket az érzékeny, törékeny nőket állították igazi HősNőként középpontba a megszokott csaták, királyok, forradalmárok, művészalakok helyett.
Azt hiszem, mi öntudatos, sikeres nők ma azért tudunk eredményeket felmutatni, mert elkezdődött valami 100-120 évvel ezelőtt. Megjelent a NŐ. Már nem mellékszereplőként valamely hős férfi oldalán, hanem olyan szereplőként, aki nyomot hagy maga után.
Köszönöm, hogy kitaposták nekem az utat, és büszke vagyok, hogy lábuk nyomába léphetek.

Angela GHEORGHIU – Vissi d’arte – Tosca – Puccini

Joó Zsuzsanna, karrier-tanácsadó, tréner, okleveles business és management coach. 10 éves főszerkesztői munkája során ismerkedett meg több száz cégvezető szakmai életútjával. Ennek hatására fordult a tanácsadó munka felé, amelyben a karrierépítéssel, az önmenedzselés fejlesztésével foglalkozik. Speciális, nőknek szóló tréningjei évek óta sikerrel zajlanak. Weboldala az Éva-Karrier.hu . Rendszeresen szerepel a különböző rádióadók karrierrel foglalkozó rovataiban, és szinte kétheti-havi rendszerességgel kérik fel szakértői nyilatkozatokra a gazdasági-üzleti lapok.

4 thoughts on “A karrier tanácsadó esete Puccinival”

  1. Nagy szerencsénk van, hogy ma már a nők egymást segítik, és karrier-tanácsadást is igénybevehetünk, de mindig is lesznek „kapcsolatfüggő nők”, sőt, megkockáztatom, hogy talán minden nőnek volt már olyan időszaka, amikor az volt.
    Tegnap este megnéztem a „Piaf” című filmet, most youtube-on nézem a felvételeit, és bőgnöm kell. Ő igazán öntudatos és sikeres nő volt, de ha mellette állt volna egy valódi támogató, tanácsadó, akkor önbizalma is lett volna, és nem halt volna bele az életmódjába, mert lelkileg fel tudta volna dolgozni a károkat, tragédiákat, amikben része volt szegénynek, és még évtizedekig virágozhatott volna mindenki örömére. (ingyen meg lehet nézni a filmet még júl. 7-ig itt: filmklik.hu – de készülj fel, mert több mint 2 órás)

    Szerintem az érzékeny, törékeny női alakokkal teszik még férfiasabbá a hős férfiakat (vagy önmagukat) a híres férfi zeneszerzők, festők, írók. Nem?
    Általában a nők tudatalatt domináns hímtől akarnak gyereket, tehát tőlük „minden nő” elolvad, és függővé válik a fajfenntartás érdekében.
    Tudnám még ragozni, de az már nem vágna a témába. 🙂

    Edith Piaf is egy domináns hím miatt vált függővé…

  2. Azt hiszem, félreértetted ezeket a nőalakokat. Éppenséggel a szabadság hősnői ők. A vagyonos osztályokban az érzelmeknek semmi helye nem volt a házasságkötésben, a lányok nem maguk választották a férjüket, vagy csak nagyon szűk volt a választási lehetőségük. A házasságkötés célja a lány családja részéről nem az, hogy a lány boldog legyen, hanem eltartót találni neki, amellett a család gazdasági felemelkedésének elősegítése. A „suba subához, guba gubához” univerzális szabály volt.
    A gazdasági és morális kényszerek ellenére ragaszkodni a szerelemhez, egy ilyen közegben forradalmi tett volt, a lázadás egyetlen lehetséges formája.

    Anna Karenina pedig nem volt törékeny, Tolsztoj testes, magas nőnek írja le, és ez nem véletlen, nyilván.

  3. „véletlen” – nincsenek véletlenek – akadtam rá erre a filmre a tékában:

    A szabadság útjai.

    Ajánlom minden HősNőnek. Nézzétek meg,rendkívül jó.

Comments are closed.