Fókuszban az iskola
Szomorúan tapasztalom, hogy az iskolában még mindig nem ritka a „felcímkézés” (magam is átéltem anno…) és már első osztályban ilyen bélyegeket ragasztanak a gyerekekre: „rossz matekos”, „nehézkesen olvas”, „lassú” ,stb. Mihez-kihez képest lassú a gyermek? Ki dönti el és mi alapján, hogy mennyi a „normális” idő, mondjuk egy matekpélda megoldására? Ki dönti el, hogy az öt perc, vagy a tíz perc a „normális”? (Szerintem ez is szubjektív – ahogy az osztályzat is, és nincs abszolút igazság.) És ha egyik gyerek nem tudja az öt percet teljesíteni, akkor onnantól lassú…? És onnantól hurcolja egész életében ezt a bélyeget…? Miért kell folyton összehasonlítani egyik gyereket a másikkal? („Bezzeg a Marci, két perc alatt megcsinálta, és helyesen!”) Persze, értem én, hogy haladni kell a tananyaggal, muszáj valamilyen időkeretet adni a feladatok megoldására, de talán érdemes lenne megállni és elgondolkodni egy pillanatra, hogy a jelenlegi iskolarendszernek nincsenek hiányosságai vajon, jól van ez így?
(Ahogyan pl. a „lustaság” is egyfajta lázadás, a gyermek nem feltétlen a tananyag ellen lázad, hanem az ellen a módszer ellen, ahogyan a tananyagot megpróbálják mindenáron a fejébe verni. Egész egyszerűen unalmasnak tartja az órákat, holott némi kreativitással a kíváncsiságát is fel lehetne ébreszteni! Mert a gyermekek természetüknél fogva kíváncsiak, és érdeklődőek…)
Megoldás lehet, hogy a szülő kompenzálva az iskolában ért stresszt és kritikát, bíztatja, támogatja gyermekét (nem a pedagógus ellen uszítva!!), segítenie kell, hogy a gyermek elhiggye önmagáról, hogy értékes, hogy nem „rossz tanuló”, és felszínre kell és lehet hozni a benne szunnyadó és meglévő képességeket.
Azonban, ha a szülő nem ezt teszi, hanem éppen ellenkezőleg: követel, és számon kér a rossz jegyek miatt, akkor ez egyenes út lehet a megfelelési kényszerhez, maximalizmushoz, ami további szorongást szül: „mi van, ha nem tudok maximálisan teljesíteni?”, „mi van, ha rossz jegyet kapok?” A legrosszabb, amit egy szülő tehet, ha megszidja a gyermeket a rossz jegy miatt, vagy „csak” érezteti vele, hogy neheztel rá. Ha a gyermek fél hazamenni a rossz jegy miatt, akkor számára hol lesz a biztonság, a mentsvár, ahol nem stresszelik, hanem szeretettel fogadják, megértik és biztonságban tudhatja magát?
Fontosnak tartom tisztázni, hogy a fenti eset csak egy példa, és nem szeretném, ha bárki is azt hinné, hogy csak és kizárólag az iskola (a tanár) felelős azért, hogy a gyermek hogyan teljesít. Felelős a szülő, de felelős a gyermek is. Lényeges azonban megjegyezni és nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a nevelés (szülő részéről, iskola részéről) szoros kapcsolatban, összefüggésben van a személyiségfejlődéssel. Ezért nem mindegy tehát miként-hogyan nevel a szülő és miként-hogyan nevel az iskola…
Amiről nem beszélnek…
Személy szerint nagyon sajnálom, hogy az igazán fontos dolgokról egy szó sem esik az iskolákban a tanórákon… Soha, sehol senki nem tanítja meg nekünk, hogyan legyünk boldog emberek, hogyan legyünk jó társak, jó feleségek, jó férjek, hogyan legyünk jó szülők… Nem tudjuk, mi kell a jó párkapcsolathoz. Nem beszélnek arról sem az iskolában, hogyan tűzzünk ki célokat, hogyan valósítsuk meg azokat, és nem tanítják meg, hogyan higgyünk önmagunkban. Nincs szó kommunikációról, önismeretről…
Tegye mindenki a szívére a kezét és kérdezze meg önmagától, hogy tényleg attól boldog-e, ha tudja, mikor volt a Mohácsi csata, ha tudja, hogy mi az a kovalens kötés és ismeri Ohm törvényét…? És a gyerekeink vajon attól lesznek boldogok, ha mindezekre tudják a helyes választ…?
Ami szerintem még fontos volna, az iskolában sokkal több időt kellene szánni a zenére, énekre, táncra, rajzolásra (vagy egyéb kreatív tevékenységekre), és a sportra is. Részemről óriási hibának tartom, ha van is ének-zene, rajz, testnevelés, ezeken az órákon is minősítenek, osztályoznak, ahelyett, hogy megszerettetnék mindezeket a gyermekekkel. Kinek van kedve rajzolni, ha a végén leminősítik a rajzot és nem az alkotás folyamata és öröme a lényeg és nem ez lesz fontos, hanem a végeredmény? Vagyis a diákot megint a „hiányosságaival” szembesítik…
Mindez egyelőre utópia, de azt gondolom, a Waldorf/Steiner iskolákkal jó úton járunk, hogy mindezeket meg is valósítsuk, ill. egyre több pedagógus nyit más szemlélet felé (akkor is, ha nem Waldorf, vagy más alternatív iskolában tanít) és alkalmazza munkája során ezeket az új szemléleteket, értékrendeket.
———————————–
A gyermekek nagyon nyitottak a pozitív gondolkodásra, érdeklődéssel sajátítják el (játékosan!) azokat a kineziológia gyakorlatokat, amelyek segítenek nekik abban, hogy kezelni tudják érzelmeiket, hatékonyabban és könnyebben tanuljanak, és magabiztossá váljanak, ezáltal eredményesebben tanuljanak. Mi is ez a módszer és mi történik egy ilyen tréningen? Ha érdekel, kattints ide>>>
Veled is biztosan megesett már, hogy nem volt valamihez önbizalmad.Vértezd fel magad online videószemináriumunkon, hogy soha többé ne kelljen a padlóról szemlélned a világot. Katt ide>>