Legutóbb, úgy egy hónapja segítséget kértem a vállalkozó HősNőktől, hogy mi az az üzleti kérdés, ami a leginkább foglalkoztatja őket, mi legyen az, amiről a következő vállalkozási praktikák cikkem szóljon.
Borsányi Andrea írása
Két nagyon fontos kérdést kaptam, amik tényleg meghatározóak abban, hogy a vállalkozásod siker vagy bukás lehet. A két kérdés pedig a következő…
1) Meddig lehet és érdemes elmenni az üzleti céljaid megvalósítása érdekében, érdekeid érvényesítésében?
2) Miért olyan nehéz a női vállalkozóknak profit-orientáltnak lenni, vajon miért szorul háttérbe náluk a pénz „bezsebelése”?
Két igazán fontos kérdés, ami eldönti, hogy igazi sikert tudsz-e kovácsolni a vállalkozásodból, vagy – bár nem buksz el ugyan, de – csak tengődés lesz az egész.
Sőt, a két kérdés valójában össze is függ egymással.
De még mielőtt tovább mennénk…
Ha az merül fel benned is, mint sok vállalkozóban, hogy érdemes-e neked energiát fektetned abba, hogy nekiveselkedj, és told a vállalkozásod szekerét, mert inkább várnál, hogy idővel majd kialakul minden, akkor azt mondom: ha meg sem próbálod jobbá tenni az üzletedet, csakis magadnak okozol kárt vele.
Úgyhogy csak gyere, és olvass tovább!
Az első kérdés: a saját üzleti érdekeid érvényesítése
Meddig és milyen mértékben „nyomulj” az üzleti céljaidért? Meddig menj el, hogy érvényesíthesd az üzleti érdekeid? Mivel és hogyan tedd ezt?
Nos, először is, kezdd egy kicsit messzebbről, mint hogy azonnal akcióba lépnél. Annyi eszközhöz nyúlhatsz, annyi ilyen-olyan mintát láthatsz magad körül, hogy mások mivel és hogyan próbálnak üzletet csinálni… honnan is tudd akkor, hogy melyik lesz az, amivel Te célba érsz?
Szóval ülj le, és vedd elő a gondolataid mélyéről, hogy mik a te vállalkozásod saját üzleti céljai.
Mit szeretnél elérni, milyen eredménnyel lennél elégedett? Mennyi bevétellel? Mennyi ügyféllel? Mennyi munkával?
Írd le feketén-fehéren, hogy ennek érdekében mi kell, hogy megtörténjen – mert eddig kell eljutnod azokkal, akiknek dolgozni szeretnél!
1 millió forint bevételhez például mennyi terméket kell eladnod, hány szolgáltatást kell elvégezned? Hány vevő tudná ezt a bevételt meghozni neked, és milyen formában (egy-egy vásárlással, vagy mondjuk folyamatos szerződésben)? És melyik lenne a jobb? Melyik az a megoldás, amivel jót adhatsz a vevőnek is, és jól használod ki a vállalkozásod tudását, kapacitását, erőforrásait is.
Tehát mire törekedj? Mit diktálnak az üzleti érdekeid?
Emellett meg kell tudnod azt is, hogy milyen az iparágad, szakterületed vevőjének lenni? Mit gondolnak arról a tevékenységről, amiben működsz, a célcsoportba tartozó emberek? Hogyan viszonyulnak hozzá, milyen elvárásaik, előítéleteik és félelmeik vannak vele szemben?
És meg kell találnod a saját hangodat, amivel kényelmesen, a te stílusodban kommunikálhatsz. És ez nem csak azért fontos, mert muszáj a saját híredet vinned, ha azt akarod, hogy tudjanak rólad.
A hitelesség miatt is: ha nem vagy harsány természetű, nem leszel sikeres harsány kommunikációval, mert látni fogják, hogy ebben nem mozogsz jól.
És az egyediség miatt is: a te stílusod csak rád jellemző, ezért ez az egyik legfőbb fegyvered abban a harcban, ahol másnak kell lenned ahhoz, hogy felfigyeljenek rád. Ha mondjuk a humor közel áll hozzád, használd tudatosan az üzleti mondanivalód, ajánlatod tálalásában, ügyesen „körítsd” vele, mert erről leszel Te felismerhető, emlékezetes, és akár meggyőzőbb is a többiekhez képest.
Ezek visznek lépésről lépésre közelebb ahhoz, hogy mi legyen a közös nevező, ami a vállalkozásodnak is jó, és ami a piacodnak is jó.
Melyek azok a tevékenységek, amikre neked megéri vállalkozni, és ami a vevőknek is jó üzlet, szükséges, értékes.
Mit és hogyan mondj, mivel népszerűsítsd, hogyan tálald a tevékenységed, ami a saját mondanivalóddal és a vevők fejében lévő elképzelésekkel is egybeesik.
Ekkor fogod tudni pontosan, hogy milyen szakmai, vezetési, szervezési, marketing és más üzleti eszközöket válassz. Használ-e számodra a hírlevél, vagy a kilométer hosszú referencialista? Támogat-e és miként abban a bizonyos folyamatban, amit előbb leírtál: hogy mi történjen, amíg eljutsz a célig?
Pontosan addig érdemes elmenned az üzleti céljaid érdekében, amíg nem sikerül elérni őket. Ehhez olyan eszközöket válassz, amikkel azonosulni tudsz. De ezekben azután már ne fogd vissza magad, mert más viszi el az üzleted az orrod elől!
A második kérdés: szigorú pénzügyi alapozás
Semmi szégyellnivaló nincs abban, ha biztos megélhetést szeretnél. Ez a világ legtermészetesebb dolga. Szóval ne gondold, hogy valami etikátlant követsz el azzal, ha elkéred a pénzt az elvégzett tevékenységedért.
Neked is élned kell valamiből, meg kell élned a munkádból. Annak ellenére, hogy a mi kultúránkban ezt a jogot valahogy nem szeretjük megadni a másiknak – úgy értem, mintha azt gondolnánk, hogy micsoda dolog, ha valakinek profitja van valamin, profittal „mer” dolgozni. Miközben – gondolj bele – ez marhaság. Nem dolgozhatsz ingyen.
Szóval senkinek nem segítesz azzal, ha lemondasz a magad javáról. Ha nem tudod fenntartani az üzletedet, mert nem kéred el az ehhez szükséges pénzt, akkor a vevők sem fognak tudni segítséget kapni tőled, vagy igénybe venni a szaktudásodat. Szerintem innen közelítsd meg ezt a dolgot.
Tulajdonképpen pontosan ezt tanítom a kisvállalkozásoknak, mint az egyik lépés a 4 közül, ami ahhoz kell, hogy kevesebb gondot és több bevételt érjenek el.
A magad java az egyik olyan létfontosságú dolog, amit minél előbb tisztáznod kell!
Nos, túl az „érzelmi hangokon”, mit kell tenned azért, hogy a vállalkozásod pénzügyi öntudata biztos lábakon álljon?
Dolgoznod kell a vállalkozásod pénzügyi kérdésein.
A vállalkozásod pénzügyei nem csak valami könyvelési-elszámolási dolog. Ez szó szerint: a pénzed ügyei. Törődnöd kell a pénzed ügyeivel, ha azt akarod, hogy „jó pénzed” legyen a vállalkozásodból.
Pénzt teremteni a vállalkozásoddal egy kicsit több annál, hogy marketingezz és ügyesen adj el. Mást is kell tudni hozzá.
Hogyan
spóroljunk havi 20ezer forintot
megszorítások
nélkül, ésszerűen?
Töltsd le az
ingyenes tanulmányunkat, és
spórolj
havonta minimum 20ezer forintot!
https://www.hosnok.hu/20ezer/
Ki kell számolnod, hogy mennyibe kerülsz, azért, hogy tudd…
Az áraid nem üres számok, mögötte van az összes költséged, befektetett munkád és a vállalkozásod hozamával kapcsolatos elvárásaid is. Ha forintról forintra tudatosítod magadban, hogy mennyi, és miért annyi az értéke a tevékenységednek, akkor sokkal határozottabb lehetsz abban, hogy ezt el is kérd cserébe. Amit vállalkozóként nyújtasz, arra nem mondhatod, hogy „á, semmiség”!
Persze fontos a szívélyes kapcsolat a vevővel, de a „háttérben” a saját üzleted szempontjából éppen ennyire fontos, hogy tisztán lásd: mindennek ára van. Amit ingyen kínálsz, amit szívességből teszel meg, ott is tudnod kell, hogy az pontosan milyen mechanizmussal szolgálja az üzleted érdekeit, és valóban megtérül-e. Ha például valami pluszt adsz, és nem hívod fel rá a figyelmet, akkor a szívességed üzletileg hiábavaló volt.
…és hogy tudd, mit tehetsz, és mit nem!
Ha úgy tűnik, hogy a piac nem fogadja el, nem fizeti meg az áraidat, akkor tudnod kell, hogy mit tehetsz – és mit nem. Ha pontosan tudod, mennyibe kerülsz, akkor tudod, hogy nem mehetsz egy bizonyos árszint alá. Ebben az esetben el kell felejtened, hogy a legkisebb ellenállás felé mozdulj, azaz árcsökkentésben gondolkodj, azzal a felkiáltással, hogy „hiszen ezt akarják a vevők”.
Más pénzügyi és üzleti technikákat kell bevetned ahhoz, hogy olyan ár és tartalom kombinációkat alakíts ki, ami megfelelő lesz az ügyfeleknek, de nem veszik ki a pénzt a te zsebedből sem.
Az összefüggés: a tervezés
Ha nem tervezel, egyszerűen ezerszer nagyobb az esélye, hogy nem az történik meg, amit szeretnél. Ha nem az történik, ami neked, az üzletednek jó lenne, akkor nem azokat az eredményeket éred el, amire szükséged van.
Hiába kommunikálsz, ha nem tervezed meg, hogy melyik szavaddal milyen hatást szeretnél elérni, milyen tetteket kiváltani.
Hiába értékesítesz, amíg nem fekteted le pontosan pénzügyileg is, hogy az üzleted java mit kíván meg – többek között a profitot.
Ha nem „modellezed le”, hogy milyen célból, mit, hogyan, mennyiből valósítasz meg, és azzal konkrétan mit szeretnél elérni, fogalmad sem lesz, hogy éppen hol tartasz a célhoz vezető úton, és hogy esetleg eltévedtél-e.
Van egy ajánlatom a számodra…
Szeretnéd tudni, vajon minden rendben van-e ilyen téren a vállalkozásodban? Mihez kellenek tervek, és mi kell hogy tervszerűen menjen a céged mindennapjaiban, hogy sikerüljön kevesebb gondot és több bevételt elérned?
Van egy kérdőívem a konzultációs ügyfeleimnek, a CégRevízió, amivel pontos válaszokat kapnak tőlem arra, hogy milyen problémák akadályozzák a vállalkozásukat, és milyen lépéseket kell tenniük a gondok csökkentése, és a bevételeik növelése érdekében.
Az a két kérdés, amiről most beszéltünk, elemi problémákat okoznak a céged számára, ha nem állnak biztos lábakon a vállalkozásodban.
Ezért most először itt a HősNőkön adok lehetőséget rá, hogy mindenféle kötelezettség nélkül, érdeklődőként kitöltsd ezt a 8 lépésből álló, szemfelnyitó erejű üzleti kérdőívemet, amit aztán ki is értékelek a számodra.
Kérd itt a CégRevízió próbalehetőségedet (ez a levelező ablakom), és e-mailben értesítelek mindenről, amit tudnod kell.
Andrea tippje:
Ha ismersz valakit, akinek a CégRevízió ajánlatom hasznos lehet, küldd tovább neki ezt a cikket, és a te HősNői ajánlásodon keresztül ő is élhet ezzel a próbalehetőséggel!
A szerzőről: Andrea, mint gyakorlati kisvállalkozási tanácsadó, a kis cégeket bátorítja és támogatja az üzleti sikerek eléréséhez, amihez kézzelfogható muníciót is ad az Okos Vállalkozás :: üzleti blogon és személyes konzultációin.
Kapcsolódó cikkek:
3 thoughts on “Amit tudni akartál a vállalkozásról, de nem merted megkérdezni!”
Comments are closed.
„Miért olyan nehéz a női vállalkozóknak profit-orientáltnak lenni, vajon miért szorul háttérbe náluk a pénz “bezsebelése”?”
Nem csak „a női vállalkozóknak profit-orientáltnak lenni”, mert vannak olyan termékek, ajánlatok, amiről a megalkotója nem csak azt, hiszi hanem tudja is, hogy „mindenkinek szüksége lenne rá! Van amikor ez a tudat olyan érzéssé, egyben ellentmondássá is fajul, hogy legszívesebben ingyen odaadnám Neked, de akkor én miből élek meg?
„kényelmesen, a te stílusodban kommunikál”-ni akkor tudsz hitelesen, ha van célod, ha van üzeneted, de ez még csak akeret amit meg kell tölteni tartalommal. Az interneten ez a tartalom nagy részét ingyenesen bele kell adnod már a legelején!
Egy kismamának, aki éppen Gyed-en van, és rendelkezik egy állandó pénzforrással, még ha az kevés is, még nehezebb meghatározni a munkájának az értékét. 1/2 éve kezdtem blogolni, már az értékesítési oldalaim is majdnem kész vannak, van egy ingyenes hírlevél-sorozatom. A munkahelyemen ennyi munkát kb. 1 millió forintra értékeltek volna. Ezt azonban nem tudom elkérni senkitől, maximum a hitem visz előre, hogy működőképes a projekt, és 1 hónapon belül már lesz belőle némi pénz is.
Sziasztok,
2 fontos dolog:
1) Pontosan tudni, mibe kerülsz, milyen értékű munkát állítottál elő, MÉG HA ingyenesen is adod!
2) Tudni, hogy ha ingyenesen adod azt a bizonyos értékű valamit, attól mit is vársz PONTOSAN. Mi történjen azután, hogy odaadtad? Reménykedsz benne, hogy az érdeklődő majd … (mit csinál)? Vagy esetleg a tudomására is hozod, és figyeled, hogy megjön-e a várt visszajelzés (egy telefonhívás, egy feliratkozás, stb.)? Csak mert ez utóbbinak van értelme az üzleted szempontjából.
Meg kell tanulni kiszámolni ezeket, mert ilyen viszonyszámok nélkül minden, amit csinálsz, a levegőben lóg. Úgy meg semmi értelme üzletet vinni – illetve az nem „üzlet”, hanem „jótékonyság”. Semmi baj a jótékonysággal, csak az egy másik műfaj.
Ingyenesen kell adni ill. kell ingyenesen adni? Az ingyenesség csak EGY eszköz, amit választhatsz, ha azt derítetted ki, hogy ez segít majd elérni a célodat (pl. érdeklődőket szerezni, eladni). Tényleg, milyen célt is? És mit adsz ingyenesen? A saját munkádat, amit utána pénzért (is) szeretnél adni…? Vagy esetleg mást, bónuszt, ajándékot? Nem mindegy. Igen, létezik az a technika, hogy „először adj”. De ez csak egy technika, amit tudnod kell, hogyan és mire használj. És ebben segítenek a számok, a kalkulációk.
Nézzétek, a nektek itt felkínált CégRevízió értéke tudom, hogy egy 1 órás konzultációm értékének felel meg. És azt is tudom, hogy mik a céljaim (nem is egy) vele. Díjmentesen teszek valamit, de attól még tudom, mennyit ér a dolog, és milyen eredményeket szeretnék elérni „cserébe”.
Sok sikert a vállalkozáshoz,
Andrea