Az életerő forrása 2. – hagyományos értelmezés az ájurvédában

A Maharishi Ájurvédában az energia és az életerő igen magas szintű koncepcióját találjuk, amely szoros kapcsolatban áll az immunitás fogalmával. Abban a tekintetben pedig az ájurvéda még túl is szárnyalja a modern immunitás-modelleket, hogy magában foglalja a tudatot, mint az egészség fenntartásának kulcsfontosságú eszközét. A tudat és az immunitás rendkívül szoros kapcsolatát a Transzcendentális Meditációnak az egészségre gyakorolt hatásával foglalkozó számtalan tudományos kutatás is alátámasztja.

Az alábbi idézetek az ájurvéda ősi szövegeiből vett szakaszok, melyek a bala, azaz a vitalitás meghatározásai. Vaidja Manóhar, a Maharishi Ájurvéda indiai szakértője ezeket az ősi definíciókat kommentálja, valamint elmagyarázza a vitalitás-immunitás néhány további fontos ájurvédkus elvét és három fő kategóriáját.

Ezek a magyarázatok nem helyettesítik az orvos tanácsát vagy diagnózisát, és nem az orvosi kezelés helyettesítésének szándékával íródtak, hanem azért, hogy mélyebb bepillantást engedjenek az egészségünket támogató időtlen elvekbe – azokba az alapvető természeti törvényekbe, amelyeket évezredekkel ezelőtt az ájurvéda első látnokai láttak meg és szerkesztettek egységes rendszerbe:

Az életerő hagyományos meghatározásai

A bala vagy ódzsasz a testszövetek (dhátuk) legvégső terméke. Ez az ódzsasz vagy bala a test minden egyes sejtjében megtalálható, és ez biztosítja az állóképességet, valamint a betegségek elleni immunitást. (Szusruta-szanhitá)

Emellett a Kapha vagy Slésma fiziológiai állapota szintén hozzájárul az ellenálló képességhez:

A Slésma (Kapha) természetes állapota a bala, azaz a vitalitás-immunitás. (Csaraka-szanhitá)

Az életerő és az immunitás három fajtája

A Maharishi Ájurvéda az életerő és az immunitás három fajtáját különbözteti meg:

  1. Szahadzsa vagy Prákrita Bala – a természettől való vagy velünk született életerő
  2. Káladzsa Bala – egy adott időszakhoz kapcsolódó életerő
  3. Jukti-krita Bala – a saját erőfeszítésünk révén elnyert életerő

1. Szahadzsa vagy Prákrita Bala

A Szahadzsa vagy Prákrita Bala jelentése „vele született”, illetve „természettől való”. Arra az életerőre utal, amelyre születésünk révén teszünk szert. Az ájurvéda eredeti szövegei szerint négy tényező határozza meg, hogy az egyén milyen életerővel rendelkezik születésekor:

  • Szülei egészsége
  • A fogantatás ideje
  • Az édesanya méhének állapota a fogantatás idején
  • Az anya által a gyermekvárás során magához vett táplálék (mentális és fizikai szinten egyaránt)

2. Káladzsa Bala

A Káladzsa jelentése „az idővel együtt született”. Ez egy adott időszak vitalitása. A fiziológia erejét ebben a tekintetben a napszakok, az évszakok és az egyén életkora határozzák meg. Az életkor különböző módokon hathat az életerőre. Általában a gyermekkor a kitűnő életerő időszaka, míg a középkorúak vitalitása a kitűnőtől a közepesig terjed, öregkorban pedig a közepestől a gyengéig. Ezt azonban számos tényező módosíthatja.

A fentieken felül az évszakok, valamint a nappal, a délután és az éjszaka is különböző módokon gyakorolnak befolyást az egyéni életerőre. Minden egyes időszak hatással van vitalitásunkra.

A Káladzsa Bala a különböző évszakos, illetve időjárási viszonyok közepette, valamint a különböző életszakaszok során meglévő életerő és immunitás. Amikor az idő kellemes, egészségesek vagyunk, ám amikor esőssé válik, számos emésztéssel és anyagcserével kapcsolatos probléma jelenik meg. Egyes betegségek, mint a gyermekbénulás, kizárólag gyermekkorban támadnak, és soha nem jelentkeznek időskorban. Bizonyos betegségeket, mint a kanyaró vagy a bárányhimlő, csak egyszer kapunk el életünk során. Így a káladzsa immunitás az egyes időszakokhoz kötődő immunitás és életerő.

3. Jukti-krita Bala

Ez az a bala, amelyet mi magunk hozunk létre a saját erőfeszítéseink által. A jukti-krita bala a megfelelő életmód, magatartás és a raszájanák (megfiatalító gyógynövénykészítmények) fogyasztása által termelt életerő. Létrehozhatja emellett még olyan bentlakásos megtisztító program, mint a pancsakarma kezeléssorozata, amely méregteleníti a testet, megerősíti az emésztést és táplálja a dhátukat, a test szöveteit, továbbá a meditációs gyakorlatok, mint a Transzcendentális Meditáció, és minden egyéb olyan módszer, amely a test és az elme számára erőt és kiegyensúlyozottságot biztosít. A jukti szó bölcsességet, ésszerű gondolkodást, illetve a megfelelő eszközök ügyes használatát jelenti, míg a krita értelme valami által létrehozott, vagy valamit valamilyen tulajdonsággal ellátott. Így a jukti-krita életerő és immunitás az, amelyet a saját bölcsességünk vagy törekvéseink, illetve ésszerű gondolkodásunk, továbbá a megfelelő eszközök helyes használata révén hoztunk létre önmagunk javára.

Öntözd a gyökeret

A Maharishi Ájurvéda egyik legcsodálatosabb vonása, hogy mivel ez az egészségtámogató rendszer az élet legbelső lényegét táplálja, így az élet minden területét támogatja. A Maharishi Ájurvéda ugyanis az egyensúlytalanságokkal a legmélyebb szinten foglalkozik, ezért egyik területtel foglalkozva a többiről is gondoskodik. Az ájurvéda rendszerét a tudat értékének visszahelyezésével a maga teljességébe helyreállító Maharishi Mahesh Yogi fogalmazta ezt meg a legfrappánsabban: „Öntözd a gyökeret, hogy a virágot élvezhesd.”

MeditációPortál

Hogyan
spóroljunk havi 20ezer forintot

megszorítások
nélkül, ésszerűen?

Töltsd le az
ingyenes tanulmányunkat, és

spórolj
havonta minimum 20ezer forintot!

https://www.hosnok.hu/20ezer/